PIENOISRAUTATIEKERHO RY:N UUSI KERHORATA

 
 

Pienoisrautatiekerho ry:n uuden kerhoradan rakentaminen on alkanut Maitomaan asemalta. Aluksi tehdään takahuonetta kiertävää puolikiinteää kerhorataa ja vasta myöhemmin aloitetaan mahdollisen näyttelyradan teko.

Päivitetty 5.1.2008

Kuvaa klikkaamalla näet isomman version.


Näkymää Maitomaan oikean pään vaihdekujaan 3.1.2008.

Vuosi 2008 aloitettiin 3.1. kasaamalla Maitomaan toisen pään vaihdekuja yhdeksi elementiksi. Vaihteita ei ole vielä naulattu kiinni, ensiksi pitäisi asentaa penkkaan putket vaihteiden käyttötangoille. Vaihdemoottorit on tarkoitus asentaa radan etureunaan.

20.12.2007 kiskotusurakka jatkui. Maitomaan aseman raiteet saatiin kiskotettua lähes kokonaan. Naperoa ei vielä kiskotettu.

Joulunäyttelyssä 24.11.2007 kiskotettiin Maitomaan aseman vasen pää. Pääraiteilla kiskotus on Micro Engineeringin code 83:a ja kolmosraiteella code 70:ä.

Naulaus suoritettiin Pecon kiskonauloilla pölkkyjen molemmista päistä n. 10 cm:n välein. Pölkkyyn ja penkkaan porattiin reikä 0,5 mm:n terälllä. Vaihteet naulattiin kiinni pc-pölkyistä, pölkkyyn porattiin 0,8 mm:n reikä ja penkkaan 0,5 mm:n reikä.

750 mm:n säteisiä mutkia varten leikattiin pahvista malline, jonka avulla voitiin vähän mallata, mihin kohti MDF-levyä laitetaan. Mallineen avulla saatiin myös sahattua oikeanlaiset levynpalaset mutkiin.

Maitomaan asemaa 25.10.2007.

25.10.2007 sahattiin kolmimillistä MDF-levyä ratapenkkaan.

1.10. leikeltiin lisäksi hyllyyn sopivia mössölevyjä.

1.10.2007 pultattiin arkistohyllyyn Ruutivaaran linjaosuutta varten poikitttaisrunkopalkit.

27.9.2007 rakenneltiin seinään tehtyä tunnelia varten pientä lisärunkoa. Tunneliin tulevaa kaarretta soviteltiin 303 mm pitkän henkilövaunun avulla. Vaunuun oli liimattu suomalaista ATUa vastaavat muovilevyn palaset.

17.9.2007 myös kallioleikkauksen toinen puoli alkoi näyttää jo mäeltä.

10.9.2007 muotoiltiin kallioleikkausta ja mäkeä nurkkaan.

30.8.2007 piirrettiin tiestö sekä aloitettiin ojankaivuuoperaatio.

Rataprojekti jatkui pitkän kesätauon jälkeen 27.8.2007. Kolmisenttisiin mössölevyihin piirrettiin koordinaatistoviivasto, jonka avulla voitiin piirtää raiteiden keskilinjat paikoilleen.

Runkopalkkien väliset poikkituet ruuvattiin kiinni palkkeihin 23.4.2007.

Runkorakennetta odottamassa mössölevyjä päälleen 23.4.2007.

Lähikuva vanerisesta tukilevystä. Tukilevyn takana näkyy poikittaiset tuet, joilla kertopuupalkit sidotaan toisiinsa - ihan vain varmuuden vuoksi. 16.4.2007.

Kertopuupalkit pultattiin toisiinsa vanerisilla "sidekiskoilla" 16.4.

12.4. ruuvattiin loputkin runkopalkkien tukivanereista paikoilleen.

Maitomaan aseman runko on päätetty tehdä 40x67 millin kertopuupalkista. Palkit asetettiin arkistokaappien päälle ja kaappien päihin tuiksi ruuvattiin vanerilevyt, joihin oli sahattu sopivankokoinen kolo. Näin ratapiha saadaan vaakatasoon. 2.4.2007 aloitettiin projekti ja saatiin puolet aseman runkopalkeista paikalleen.