UIC:n jäsenmaiden välisessä liikenteessä käytettävät tavaravaunut tulee merkitä siten, että niistä ilmenee tärkeimmät tekniset ominaisuudet sekä omistava rautatieyhtiö. Tästä määrätään UIC:n määräyslehdissä. Merkintään kuuluu sekä aakkosellinen littera että vaunun yksilöllinen numero.
Aakkosista muodostettava littera koostuu yhdestä suuraakkosesta eli ylätunnuksesta (E, F, G, H, I, K, L, O, R, S, T, U, Z) sekä yhdestä tai useammasta pienaakkosesta eli alatunnuksesta (a-z). Pienaakkoset a–s on varattu kansainväliseen käyttöön, ts. maasta ja rautatieyhtiöstä riippumatta näiden kirjainten merkitys on sama. Suuraakkosten ja pienaakkosten a-s merkityksestä määrätään UIC:n määräyslehdessä 438. Pienaakkoset t-z on varattu kansalliseen käyttöön, ts. näiden kirjainten merkitys vaihtelee rautatieyhtiöstä toiseen. Kirjainten avulla muodostettava littera kertoo hyvin paljon vaunun teknisistä ominaisuuksista sekä rakenteesta.
Merkityksistä on olemassa lisäksi laajempia selvityksiä, jotka eivät ole mahtuneet alla olevaan taulukkoon. Ne on merkitty tekstin jälkeen huomautuksina, kuten (1).
Kansainvälisten tietojen tilanne on pääosin vuodelta 1994. Tämän vuoksi virheitä saattaa esiintyä, eikä niistä oteta vastuuta. Korjauksia tietysti otetaan vastaan.
Lähteet:
(Ylätunnukset)
E
|
Korkealaitainen avonainen yleisvaunu, päähän tai sivulle kipattava, tasainen lattia | ||
• 2 akselia: | Kuormauspituus 7,70 m tai enemmän, kuorma 25 — 30 t | ||
• 4 akselia: | Kuormauspituus 12 m tai enemmän, kuorma 50 — 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuormauspituus 12 m tai enemmän, kuorma 60 — 75 t | ||
F
|
Korkealaitainen avonainen erikoisvaunu, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 2 akselia: | Kuorma 25 – 30 t | ||
• 3 akselia: | Kuorma 25 – 40 t | ||
• 4 akselia: | Kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuorma 60 – 75 t | ||
G
|
Katettu yleisvaunu, vähintään 8 tuuletusaukkoa | ||
• 2 akselia: | Kuormauspituus 9 – 12 m, kuorma 25 – 30 t | ||
• 4 akselia: | Kuormauspituus 15 – 18 m, kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuormauspituus 15 – 18 m, kuorma 60 – 75 t | ||
H
|
Katettu erikoisvaunu, vaunuyksikön tai nivelvaunun kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 2 akselia: | Kuormauspituus 9 – 12 m, kuorma 25 – 28 t | ||
• 4 akselia: | Kuormauspituus 15 – 18 m, kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuormauspituus 15 – 18 m, kuorma 60 – 75 t | ||
I
|
Katettu jäähdytysvaunu | ||
• 1N-luokan lämpöeristys • Ilmankierrätys tuulivoimalla • Ritilälattia • Vähintään 3,5m3:n jääsäiliöt • Nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m |
|||
• 2 akselia: | Kuormausala 19 – 22m2, kuorma 15 – 25 t | ||
• 4 akselia: | Kuormausala yli 39 m2, kuorma 30 – 40 t | ||
K
|
Kaksiakselinen matalalaitainen tai laidaton yleisavovaunu, käännettävät sivulaidat ja lyhyet pylväät, kuormauspituus 12 m, kuorma 25 – 30 t | ||
L
|
Matalalaitainen tai laidaton erikoisavovaunu erillisillä akseleilla, kuormauspituus vähintään 12 m, kuorma 25 – 30 t, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27m | ||
O
|
Yhdistetty korkealaitainen tai laidaton avonainen yleisvaunu, 2 tai 3 akselia, alaskäännettävät laidat ja pylväät | ||
• 2 akselia: | Kuormauspituus yli 12 m, kuorma 25 – 30 t | ||
• 3 akselia: | Kuormauspituus yli 12 m, kuorma 20 – 40 t | ||
R
|
Matalalaitainen tai laidaton avonainen yleisvaunu, 4 akselia, alaskäännettävät laidat ja pylväät, kuormauspituus 18 – 22 m, kuorma 50 – 60 t | ||
S
|
Matalalaitainen tai laidaton avonainen erikoisvaunu, 4 akselia, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 4 akselia: | Kuormauspituus yli 18 m, kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuormauspituus yli 22 m, kuorma 60 – 75 t | ||
T
|
Avattavakattoinen vaunu, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 2 akselia: | Kuormauspituus 9 –12 m, kuorma 25 – 30 t | ||
• 4 akselia: | Kuormauspituus 15 –18 m, kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuormauspituus 15 –18 m, kuorma 50 – 60 t | ||
U
|
Erikoisvaunut, jotka eivät kuulu luokkiin F, H, L, S tai Z, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 2 akselia: | Kuorma 25 – 30 t | ||
• 3 akselia: | Kuorma 25 – 40 t | ||
• 4 akselia: | Kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuorma 60 – 75 t | ||
Z
|
Säiliövaunu, varustettu metallisella säiliöllä nestemäisten tai kaasumaisten aineiden kuljetusta varten, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m | ||
• 2 akselia: | Kuorma 25 – 30 t | ||
• 3 akselia: | Kuorma 25 – 40 t | ||
• 4 akselia: | Kuorma 50 – 60 t | ||
• 6 akselia tai enemmän: | Kuorma 60 – 75 t |
(Alatunnukset)
a | E, G | neljä akselia |
F, H, I, T, U, Z |
|
|
L |
|
|
O | kolme akselia | |
S | kuusi akselia tai enemmän | |
aa | E, F, G, H, I, T, U ja Z | kuusi akselia tai enemmän |
L |
|
|
S | kahdeksan akselia tai enemmän | |
b | F | erilliset akselit, kuormatilavuus yli 45 m3 |
G |
|
|
H |
suurtilavuusvaunu
|
|
I |
suurempi kuorma-ala
|
|
K | pitkät pylväät | |
L | suursäiliöiden kuljetusvaunu (2) (3) | |
R | kuormauspituus vähintään 22 m | |
S | suursäiliöiden kuljetusvaunu (2) (3) | |
T | ||
bb | H |
suurtilavuusvaunu
|
I |
suurempi kuormausala
|
|
c | E | tyhjennysluukut vaunun pohjassa (8) |
F | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjennyspuoli valittavissa, aukko korkealla (9) | |
H, T | päätyovet | |
I | lihakoukuilla | |
L | kääntyvät kuormanalustat (3) | |
S | kääntyvät kuormanalustat (3) | |
U | paineilmatyhjennys | |
Z | paineilmatyhjennys (10) | |
cc | F | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjenyspuoli valittavissa, aukko matalalla (9) |
H | päätyovet ja sisustus moottoriajoneuvojen kuljetusta varten | |
d | H | lattialuukut |
I | kalankuljetusvaunu | |
L | ilman kerroksia, moottoriajoneuvojen kuljetusta varten (3) | |
S | moottoriajoneuvojen kuljetusta varten (4) (11) | |
T | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjenyspuoli valittavissa, aukko korkealla | |
U | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjenyspuoli valittavissa, aukko korkealla (13) | |
dd | T | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjenyspuoli valittavissa, aukko matalalla |
U | säädeltävä painovoimatyhjennys, tyhjenyspuoli valittavissa, aukko matalalla (13) | |
e | F, H, T, U | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: kolmeosainen |
H | yksittäisvaunut: kaksi lattiaa | |
I | sähkökäyttöinen ilmastointi | |
L | kaksikerroksinen autojenkuljetusvaunu (3) | |
R | alaskäännettävät sivuseinät | |
S | lastaustasot henkilöautojen kuljetusta varten (4) | |
T | yksittäisvaunut: oviaukon vapaa korkeus vähintään 1,90 m (5) | |
Z | lämmitysjärjestelmä | |
ee | H | yksittäisvaunut: kolme lattiaa tai enemmän |
F, H, I, T, U | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: neljä osaa tai enemmän | |
f | F, I, L, O, S, T, U, Z | Isoon-Britanniaan suuntautuvaan liikenteeseen |
H | Isoon-Britanniaan suuntautuvaan liikenteeseen (1) | |
ff | F, H, I, L, O, S, T, U, Z | Isoon-Britanniaan suuntautuvaan tunneliliikenteeseen |
fff | F, H, I, L, O, S, T, U, Z | Isoon-Britanniaan suuntautuvaan lauttaliikenteeseen |
g | G, H, T, U | viljavaunu |
I | koneellinen ilmastointi (15) (16) | |
K, R | konttivaunu (17) (18) | |
L | konttivaunu, ei suursäiliöiden kuljetukseen (3) (19) | |
S | suurkonttivaunu (kontin pituus alle 60 jalkaa), ei suursäiliöiden kuljetukseen (4) (20) (11) | |
Z | tiivistettyjen, paineistettujen tai nesteytettyjen kaasujen kuljetukseen (10) | |
gg | I | kylmävaunu, jäähdytys nestekaasun avulla (15) |
S | suurkonttien (pituus yli 60 jalkaa) kuljetusvaunu (4) (20) (11) | |
h | G, H | vihannesvaunu (21) |
I | lämpöeristys luokkaa IR | |
L | peltirullien kuljetus makaavassa asennossa (3) (22) | |
R | peltirullien kuljetus makaavassa asennossa (23) | |
S | peltirullien kuljetus makaavassa asennossa (4) (22) | |
T | peltirullien kuljetus makaavassa asennossa | |
hh | L | peltirullien kuljetus pystyasennossa (3) (22) |
R | peltirullien kuljetus pystyasennossa (23) | |
S | peltirullien kuljetus pystyasennossa (4) (22) | |
T | peltirullien kuljetus pystyasennossa | |
i | H | avattavat sivuseinät |
I | jäähdytys erillisen liitevaunun koneikon avulla (15) (16) (24) | |
K | siirrettävä kate ja kiinteät päätyseinät (25) | |
L | siirrettävä kate ja kiinteät päätyseinät (3) | |
R | siirrettävä kate ja kiinteät päätyseinät (26) | |
S | siirrettävä kate ja kiinteät päätyseinät (4) | |
T | avattavat sivuseinät | |
U | syväkuormausalusta (27) (28) | |
Z | säiliö ei metallia | |
ii | I | tekninen liitevaunu (15) (24) |
j | K, L, R, S, T, Z | iskunvaimentimet |
k | E, G, H, T, U |
|
F, Z |
|
|
I |
|
|
K, L, O | kuorma alle 20 t | |
R | kuorma alle 40 t | |
S, U |
|
|
kk | E, G, H, T |
|
F, Z |
|
|
K, L, O | kuorma 20 – 25 t | |
R | kuorma 40 – 50 t | |
S |
|
|
U |
|
|
l | E | ei sivulle kipattava |
F | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot korkealla (9) | |
G | vähemmän kuin 8 ilmanvaihtoaukkoa | |
H | siirrettävät väliseinät (29) | |
I | ilman jääsäiliöitä (15) (30) | |
K, O, R | ilman pylväitä | |
L | ilman pylväitä (3) | |
S | ilman pylväitä (4) | |
T | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot korkealla | |
U | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot korkealla (13) | |
ll | F | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot matalalla (9) |
H | lukittavilla, siirreltävillä väliseinillä (29) | |
T | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot matalalla | |
U | täydellinen painovoimatyhjennys molemmille puolille, aukot matalalla (13) | |
m | E |
|
F, H, I, S, T, U, Z | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: kuormauspituus kahdella osalla vähintään 27 m | |
G, H, T |
yksittäisvaunut:
|
|
I |
yksittäisvaunut:
|
|
K, O | kuormauspituus 9 – 12 m | |
L |
|
|
R | kuormauspituus 15 – 18 m | |
S |
yksittäisvaunut:
|
|
mm | F, H, I, S, T, U, Z | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: kuormauspituus kahdella osalla 22 m |
K, O | kuormauspituus alle 9 m | |
L |
|
|
R | kuormauspituus alle 15 m | |
S |
yksittäisvaunut:
|
|
n | E, G |
|
F, Z |
|
|
H |
|
|
I |
|
|
K, L, O | kuorma yli 30 t | |
R | kuorma yli 60 t | |
S |
|
|
U |
|
|
o | E | ei päädystä kipattava |
F | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla (9) | |
G, H | 2 akselia: kuormauspituus alle 12 m, kuormatila vähintään 70 m3 | |
I | jääsäiliöiden tilavuus alle 3,5 m3 (30) | |
K, O | kiinteät seinät | |
L | yksittäisvaunu: kiinteät seinät | |
L, S, Z | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: kolme osaa | |
R | alle 2 m korkeat päätyseinät | |
S | nivelvaunu 3 telillä, joissa 2 akselia kussakin (31) | |
T | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla | |
U | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla (13) | |
oo | F | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla (9) |
I | kolmiosainen vaunu | |
L, S, Z | nivelvaunut ja vaunuyksiköt: neliosainen vaunuyksikkö | |
R | vähintään 2 m korkeat kiinteät päätyseinät (26) | |
T | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla | |
U | täydellinen painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla (13) | |
p | F | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla (9) |
I | ei lattiaritilää | |
K | laidaton (25) | |
L | laidaton (3) | |
R | päätylaidaton (26) | |
S | laidaton (4) | |
T | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla | |
U | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot korkealla (13) | |
pp | F | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla (9) |
K, R | poistettavat seinät | |
T | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla | |
U | säädeltävä painovoimatyhjennys keskelle, aukot matalalla (13) | |
q | kaikki | sähkölämmitysjohto |
kaikki | sähkölämmitysjohto ja -laitteisto | |
r | F, H, I, S, T, U, Z | nivelvaunu |
L | kuormauspituus kaksiosaisella vaunulla vähintään 27 m | |
rr | F, H, I, S, T, U, Z | vaunuyksikkö |
s | kaikki | suurin nopeus 100 km/h |
ss | kaikki | suurin nopeus 120 km/h |
Huom! 1980-luvun loppupuolella, kun VR oli siirtymässä UIC-litterointiin, ei kansallisia kirjaimia erotettu nykyisen käytännön mukaisesti väliviivalla, vaan koko littera kirjoitettiin yhteen pötköön.
t | Elo-t | romuvaunu |
Fat | Turpeen ja hakkeen kuljetukseen (alun perin hiilivaunu?) | |
Gbln-t | alumiiniseinät | |
Hai-t | uudempi malli | |
Hio-t | uudempi malli | |
Rbnqss-t | uudempi malli? | |
Sg-t | konttilukot (uudempi malli) | |
Shmmn-t | SA3-kytkimet (uudempi malli) | |
Simn-t | akselipaino 25 t | |
Taimn-t | akselipaino 25 t | |
Uact | uudempi malli | |
u | Fau | hiilivaunu |
Kasu | metallikatto | |
Sbu | vaihtokuormakorien kuljetukseen | |
Sg-u | ? | |
Sim-u | muutettu lattia | |
Simn-u | muutettu lattia | |
Tau | kaoliinivaunu | |
Taimn-u | kaoliinivaunu | |
v | BUi-v | virkatarvevaunu |
Rbnqss-v | SA-3-kytkin vaunun toisessa päässä | |
Za-v | happojen kuljetukseen | |
Zan-v | Happojen kuljetukseen | |
w | Sdggnqss-w | SA-3-kytkin, korkeus säädettävä |
x | Kbpx | SA3-automaattikytkin |
Simx | SA3-automaattikytkin | |
z | Rbnqss-z | Aggregaatti |
Uaz | natriumkloraattijauheen kuljetukseen |
Yleistä:
Alatunnukset on esitetty aakkosjärjestyksessä ylätunnuksen mukaisesti. Ne asettavat ylätunnukseen eräitä rajoituksia ja kertovat vaunun yksityiskohdista enemmän. Alatunnuksilla r ja rr on eri merkitys vaunun perustyypistä riippuen. Tämän vuoksi kyseessä oleva ylätunnus tulee aina ilmoittaa alatunnuksen r tai rr kanssa.
(1) Alatunnuksella f varustetun
2-akselisen vaunun kuormatila saattaa olla alle 70
m3.
(2) Käyttömekanismilla varustetut kontit
UIC-määräyksen nro 590 mukaan.
(3) Alatunnusten b, c, d, e, g, h, hh tai
i yhteydessä voidaan käyttää vaihtoehtoisesti alatunnusta l
tai p. Tällöin täytyy vaunun numeron vastata litteraa.
(4) Alatunnusten b, c, d, e, g, gg, h, hh
tai i yhteydessä voidaan käyttää vaihtoehtoisesti
alatunnusta l tai p. Tällöin täytyy vaunun numeron vastata
litteraa.
(5) Alatunnuksen e käyttö on vapaaehtoista
alatunnuksen b yhteydessä, eikä sitä käytetä alatunnusten
d, dd, i, l, ll, o, oo, p ja pp yhteydessä.
(6) Alatunnuksia b ja m ei käytetä
alatunnusten d, dd, l, ll, o, oo, p ja pp yhteydessä.
(7) Alatunnusta b ei käytetä alatunnusten
d, dd, i, l, ll, o, oo, p ja ppyhteydessä.
(8) Tämä koskee ainoastaan avoimia vaunuja
tasaisella pohjalla, jotka on varustettu siten, että vaunua
voidaan käyttää tavallisena avovaununa tai tiettyjen
tavaroiden kuljetukseen siten, että tyhjennys tapahtuu
painovoiman avulla lattialuukkujen kautta.
(9) Painovoimatyhjennyksellä varustetut
luokan F vaunut ovat avovaunuja, joissa ei ole tasaista
pohjaa eikä niitä voida kipata päätyyn tai sivulle.
(14)
(10) Alatunnusta c ei käytetä
alatunnuksen g yhteydessä.
(11) Tavaravaunuissa, jotka on
tarkoitettu sekä ajoneuvojen että konttien ja vaihtokorien
kuljetukseen, voidaan käyttää alatunnuksen d yhteydessä
alatunnusta g tai gg.
(12) Luokan T painovoimatyhjennyksellä
varustetuissa vaunuissa on koko vaununkorin mittainen
avattava katto. Näissä vaunuissa ei ole tasaista pohjaa
eikä niitä voida kipata päätyyn tai sivulle. Tyhjennystapa
on tunnistettavissa kohdassa
(14) määriteltyjen tuntomerkkien avulla.
(13) Luokan U painovoimatyhjennyksellä
varustetut vaunut ovat katettuja vaunuja, jotka voidaan
tyhjentää yhden taikka useamman tyhjennysaukon kautta. Nämä
aukot sijaitsevat vaunun korissa, ja niiden yhteenlaskettu
pituus on pienempi kuin vaununkorin pituus. Näissä
vaunuissa ei ole tasaista pohjaa eikä niitä voida kipata
päätyyn tai sivulle. Tyhjennystapa on tunnistettavissa
kohdassa (14) määriteltyjen tuntomerkkien
avulla.
(14) Tyhjennysaukkojen sijainti:
Tyhjennystapa:
(15) Alatunnusta l ei käytetä
alatunnusten g, gg, i ja ii kanssa.
(16) Sellaista vaunua, joka on merkitty
sekä alatunnuksella g että alatunnuksella i, voidaan
käyttää joko yksinään tai jäähdytysjunan osana.
(17) Poislukien kontit, joiden
käyttömekanismi on UIC-määrelehden 590 mukainen..
(18)Alatunnuksen g käyttö suuraakkosten K
ja R yhteydessä on mahdollista ainoastaan yleisvaunuille,
joissa on lisävarustus konttien kuljetukseen. Suuraakkosia
L tai S tulee käyttää, kun vaunu on varustettu ainoastaan
konttien kuljetusta varten.
(19) Tavaravaunut, jotka kuljettavat
yksinomaan kontteja.
(20) Tavaravaunut, jotka kuljettavat
yksinomaan kontteja tai jotka on varustettu vaihtokorien
kuljetusta varten UIC-määrelehden 592-4 mukaan.
(21) Merkintä "vihannesvaunu" koskee vain
vaunuja, joissa on lisäilmanvaihtoaukot lattian
tasalla.
(22) Tavaravaunut, jotka kuljettavat
ainoastaan peltirullia.
(23) Alatunnusten h ja hh käyttö
suuraakkosen R yhteydessä on mahdollista ainoastaan
yleisvaunuille, joissa on lisävarustus peltirullien
kuljetusta varten Suuraakkosta S tulee käyttää, kun vaunu
on varustettu ainoastaan peltirullien kuljetusta
varten.
(25) Alatunnusta p ei käytetä
alatunnuksen i yhteydessä.
(26) Alatunnusta oo ja / tai alatunnusta
p ei käytetä alatunnuksen i yhteydessä.
(27) Erityisesti:
(28) Alatunnusta n ei käytetä
alatunnuksen i yhteydessä.
(29) P-vaunujen väliseinät voidaan
tilapäisesti poistaa.
(30) Alatunnusta o ei käytetä
alatunnuksen l yhteydessä.
(31) Koski alatunnuksella r varustamattomia
nivelvaunuja 31.12.1996 asti.